Zacznij zanim będziesz gotowy


Wyraził słowami to, nad czym się przez cały czas zastanawiałem. Nie zapytał: Jak do tego doszedł? Tylko: Jak mu się udało zacząć?

Żadne początki nie są łatwe. Moje w IT też takie nie były; wiedziałam co nieco o komunikacji biznesowej wokół której miała opierać się moja pierwotna rola, ale poza tym nic. Kiedy trafiasz do IT nie mając wcześniej punktów styku z branżą, to niezależnie, jaki segment ma być obszarem Twoich działań (marketing/sprzedaż/projektowanie/development) – jest ciężko. Możesz wiedzieć wszystko o marketingu, ale nieznajomość domeny spowoduje, że spadniesz kilka schodków niżej i znów będziesz czuł się jak na matmie w liceum. Nie będziesz wiedział od czego zacząć. I tym właśnie osobom dedykuję swoją działalność tu. 

Ale to nie jedyna grupa. Powszechnie wiadomo, że ci, którzy zajmują się tworzeniem oprogramowania, stoją raczej daleko od wszelkich aktywności promocyjnych. Nic w tym złego. Ich rzemiosło pozwala im na robienie świetnych rzeczy, ale jak wiemy – to tylko połowa sukcesu. Musi dowiedzieć się o tym świat. Wy też możecie rozsiąść się wygodnie. 

Z własnych obserwacji wiem też, że w IT osoby na wysokich stanowiskach są bezpośrednio lub niebezpośrednio zaangażowani w sprzedaż lub budowę marki; zarządy albo partycypują w poszczególnych etapach, albo w całości prowadzą procesy sprzedażowe. Lubią trzymać rękę na pulsie i wiedzą, że wiedza o zarządzaniu to jedno, ale 2021 wymaga od nich więcej – dobrze jest się pokazywać, udzielać wywiadów, a wszystko po to by budować zaufanie. Badania nie mają dla nich litości – podcasty właścicieli firm spotykają się z wielkim entuzjazmem. 

I w końcu – ci, którzy są ekspertami od marek czy marketingu i pracując już dla IT, doskonale zdają sobie sprawę, jak wymagający i trudno strawny to bochen. Chcą ciągle wiedzieć więcej i próbować nowego. Zostańcie, zapraszam. 

A teraz trochę o moim początku tu. Będąc jednoosobową firmą, jestem nawet gorsza niż zhierarchizowane organizacje, w których na akceptację kolorków czeka się miesiącami. Jako Gallupowy Strateg mam już około trzydziestu pomysłów na wpisy i zdążyłam już podważyć ich zasadność i sensowność przez tygodniowe przeglądanie wszystkich istniejących fontów i wybranie do logotypu tego właściwego. Wpadłam w podstawową pułapkę nie tylko niemodnego już perfekcjonizmu, ale też robienia rzeczy, które podobają się mi, a nie o to tutaj chodzi.

Mając w głowie słowa Adama Granta Start before you’re ready and improve or improvise as you go on… zaczynam, po prostu zaczynam.

Aleksandra Rajkowska

One thought on “Zacznij zanim będziesz gotowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Do góry